Wrzuć na luz

Czasy, w jakich przyszło nam żyć, nie są łatwe. Codziennie narażeni jesteśmy na masę stresujących sytuacji, co skutkuje narastającym w nas napięciem i frustracją. W tym poradniku omówię kilka sposobów na to, jak zobie z nimi radzić. Pamiętajcie jednak, że jeśli obserwujecie u siebie niepokojące zachowania, stany lękowe, lepiej udać się do specjalisty, który dobierze odpowiedni dla Was sposób leczenia. 

1. Sport
Mówi się, że sport to zdrowie oraz że w zdrowym ciele, zdrowy duch. Jest w tym dużo prawdy, co zauważali już starożytni grecy. Popularna w tamtym czasie kalistenika do dziś zdobywa nowych fanów. Samo słowo pochodzi od greckich kallos, czyli piękno oraz sthenos, czyli siła. Ćwiczenia wykonywane w tym sporcie polegają na wykorzystaniu własnej masy ciała do rzeźbienia sylwetki i utrzymywania jej w zdrowiu (przykładem takich ćwiczeń są pompki czy brzuszki). Bardzo ważne jest również odpowiednie rozciąganie. Treningi te ćwiczą równowagę, zwinność, koordynację. Pozytywnie wpływają na układ krwionośny oraz pracę umysłu.
Jeśli lubisz ćwiczyć w grupie, a nie chcesz wydawać pieniędzy na karnety na siłownię, poszukaj darmowych zajęć dla Twojego miasta. Yoga, zumba, pilates — to tylko wycinek tego, co możesz znaleźć. Wśród nich zajęcia cykliczne i jednorazowe, na świeżym powietrzu (np. w parkach, na plażach) i w obiektach sportowych. Inną opcją jest umawianie się na ćwiczenia z grupą, która sama mobilizuje się do działania i wspólnie biega czy korzysta z miejskich siłowni. Ludzie chętni na takie aktywności zazwyczaj ogłaszają się na Facebooku czy w mediach lokalnych (prasa, serwisy internetowe).
Jeśli lubisz ćwiczyć w domu lub po prostu samodzielnie, masz szeroki wachlarz możliwości. Mnóstwo instruktorów zamieszcza w sieci swoje zestawy ćwiczeń, których wykonywanie nie wymaga użycia specjalistycznego sprzętu. Dla samotników idealne jest również bieganie, w takcie którego dodatkowo możesz słuchać ulubionej muzyki.
Jeśli Twoja kondycja fizyczna nie jest zbyt dobra, zwyczajnie nie lubisz sportu lub Twoje zdrowie nie pozwala na jego wykonywanie, postaraj się chociaż kilka razy w tygodniu znaleźć czas na spacer: idź dłuższą drogą do pracy czy szkoły, wysiądź dwa przystanki wcześniej, wracając do domu, wyjmij z garażu zapomniany rower czy rolki. Nie potrzeba wiele, aby coś zmienić.

2. Chwile relaksu
Masz w domu wannę? Idealnie! Możesz wygospodarować czas na długą, relaksującą kąpiel. Dodaj do niej ziół, olejków, soli, które dodatkowo pomogą Ci się odprężyć.
Nie masz wanny? Też idealnie! Możesz zrobić domowe spa. Maseczki do twarzy wyczarujesz z rzeczy, które masz w kuchni (z banana, żółtka jaj, kurkumy). Przepisów jest mnóstwo, wystarczy dobrać je do typu cery, jaką posiadasz. Świetnym rozwiązaniem jest też peeling kawowy, do którego wykonania potrzebujesz jedynie kawowych fusów. Możesz dodać do nich cukru, balsamu czy oleju kokosowego. O włosy możesz zadbać, olejkując je. Pamiętaj jednak, aby dobrać do swoich włosów odpowiedni rodzaj oleju.
Innym sposobem na odprężenie są: aromaterapia — zapachowe świece, woski i olejki dostaniesz bez problemu w sklepach zielarskich, medytacja — tutaj również pomaga Internet, w którym znajdziesz porady dotyczące tego, jak rozpocząć przygodę z tym rodzajem ćwiczeń czy ziołolecznictwo — wizyta w sklepie zielarskim może zaowocować dobraniem odpowiedniej kompozycji ziół potrzebnych do przygotowania odprężającego naparu.

3. Książki
Czytanie jest jedną z tych czynności, które skutecznie mogą oderwać nas od codziennego zgiełku. Wybierz lekturę, przy której czujesz się najlepiej. Jeśli czytasz rzadko i nie wiesz, co mogłoby przypaść Ci do gustu, polecam biografie inspirujących ludzi. Są to książki, dzięki którym poznasz inny punkt widzenia, może znajdziesz w nich odpowiedź na to, jak poradzić sobie z życiowym problemem. Dodatkowym atutem jest to, że łatwo się je czyta, śledzimy w nich przecież poczynania realnych ludzi, takich jak my. Popularne kryminały również sprawdzą się świetnie jako środek odrywający nas od problemów, jednak książki też zawierają zazwyczaj opisy, które mogą poruszyć i odrzucić wrażliwych odbiorców.
Jeśli nie masz czasu na długą lekturę lub nie lubisz przerywać czytania w trakcie wątku, dobrym rozwiązaniem są zbiory opowiadań. Tutaj również wachlarz tematów jest praktycznie nieograniczony i zależy od Twoich preferencji.
Dobrym sposobem jest również przesłuchiwanie audiobooków lub podcastów dostępnych na serwisach takich jak Youtube czy Spotify. Możesz w ten sposób poznać wiele dzieł: idąc na przystanek czy jadąc do pracy. Nie zawsze musisz mieć przy sobie książki czy czytnik. Wystarczy telefon, słuchawki, ewentualnie radio samochodowe.

Sposobów na relaks jest wiele. Ja przedstawiłam tylko kilka pomysłów na to, jak niedużym kosztem wykorzystać czas na odprężenie, które jest bardzo ważne w higienie życia codziennego. W artykule tym zdecydowanie brakuje opisu wpływu muzyki i kina na rozładowanie naszych emocji, jednak tym tematem chciałabym się zająć w następnym tekście.


Karolina — absolwentka filozofii, wciąż zdobywa wiedzę na uniwersytecie. Zaangażowana w działalność organizacji studenckich. Interesuje się sztuką, ekologią i polityką. W wolnym czasie nałogowo ogląda filmy i gotuje. Chciałaby zmieniać świat na lepsze.
X
Porozmawiajmy na czacie!